CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, February 23, 2011

Tong Sampah Berteknologi Tinggi

Teknologi sekarang pun sudah makin maju dan berjaya menghasilkan pelbagai benda yang 'futuristic' yang menakjubkan. One of them ialah Tong Sampah. Dibawah ini adalah tong sampah yang berteknologi tinggi.


1) Share Trash Can ciptaan Burak Kaynak

share trash can
Ini adalah tong sampah yang diilhamkan daripada fungsi share atau like button di facebook. Setiap kali anda memijak perkataan share counter itu akan meningkat. Diharapkan dengan adanya counter tersebut orang akan berlumba-lumba untuk buang sampah paling kerap.. harapnya la..

2) USB Flash Drive Recycle Bin

usb-flash-trash-can
Kononnya ia kelihatan sama seperti icon recycle bin yang terdapat di desktop anda. Selain digunakan untuk membuang segala macam sampah, ia juga bertindak sebagai recycle bin untuk mengosongkan segala macam sampah dalam pendrive anda. Tetapi berhati-hati, tong sampah ini tak mengenal baik atau buruk. Mungkin dia akan buang segala file di pendrive tanpa sebarang usul periksa. Mungkin la.. :D

3) Minus Concept Trash Can

Tong sampah ini adalah penyelesaian bagi masalah sampah organik yang akan menjadi busuk setelah beberapa ketika dibuang dalam tong sampah. Hasil kreativi penciptanya, Cem Tutuncuoglu telah mencipta tong sampah yang akan membekukan sampah di dalamnya. Dengan itu, sampah tersebut tidak akan berbau busuk dan bakteria tidak akan membiak. hohoh menarik tapi jangan ada yang jadikan peti ais diorang macam tong sampah ni dah le.

4) Biopod

bacteria killing trashcan
Tong sampah ini dicipta oleh Jonathan Fenton juga bertujuan untuk membunuh bakteria pada sampah dengan menggunakan proses vacum ionization. Dengan cara itu, bakteria akan dibunuh dan bau sampah juga dapat dicegah.

5) Soccer Ball Trash Can

Soccer Ball Trash Can
Tong sampah ini bukan sahaja kelihatan seperti bola, malah ia juga boleh dimainkan seperti bola. Sangat sesuai pada musim demam Piala Dunia Fifa sekarang ini. Selain itu, ia juga sangat ideal untuk dibawa pergi berkelah :D

6) Barcode Trash Can

Barcode Trash Can
Tong sampah ini sama seperti tong sampah kitar semula yang pelbagai warna yang banyak terdapat di Malaysia. Bezanya, penciptanya telah menjadikan ianya lebih maju lagi. Woo Seok Park telah menambah function barcode reader di tong sampah itu. Apabila kita scan barcode sampah tersebut, tong yang sesuai dengan jenis sampah itu akan terbukak. Sangat menarik dan berguna, tapi jangan la cuba scan sampah organik macam makanan basi. Memang sampai esok takde tong sampah yang akan terbukak.

7) Tri3 Trash Can

Tri3 Trash Can
Tiada apa teknologi yang terlampau maju di tong sampah ini. Cuma ia mempunyai pelbagai bahagian agar penggunanya dapat mengasingkan sampah organik dan sampah-sampah lain.

8) Trash Tech for Solution Compost

Trash Tech for Solution Compost
Tong sampah ini juga boleh digunakan sebagai pasu bunga. Pokok akan ditanam dan hidup dengan bantuan baja kompos yang tercipta dari sampah yang dibunag di tong sampah ini. Sangat berguna sebagai bahan perhiasan yang mahal dan menarik dan hijau :D

9) Trash Can Hard Drive

Trash Can Hard Drive
Kebiasaannya, kita akan membuang segala file atau folder yang tidak digunakan di dalam recyle bin. Dengan meletakkan di recycle bin kita mampu untuk mendapatkan semula file tersebut jika perlu digunakan. Tetapi terdapat kekangan untuk meletakkan sampah di recycle bin kerana ia akan memakan space. Itulah gunanya tong sampah ini. Ia bertindak sebagai external recycle bin sebesar 250gb untuk menyimpan segala macam sampah anda.

No comments:

Post a Comment